De rouwkaart: klein van formaat, groot van impact

Een belangrijk onderdeel tijdens het regelen van de uitvaart is de rouwkaart. Het is een persoonlijke en gevoelige taak waarbij je rekening moet houden met het kiezen van een passend uiterlijk en de juiste woorden. Maar hoe groot moet de kaart eigenlijk zijn? En aan welke voorwaarden moet zo’n kaart voldoen? In dit artikel leggen we het uit.

Wat zet je op een rouwkaart?

In principe bepaal je zelf wat er wel en niet in de kaart komt te staan. De volgende zaken zijn in ieder geval gebruikelijk:
• De naam van de overledene.
• De relatie tot de afzenders van de kaart. Was het een ouder, kind of vriend?
• De overlijdensdatum.
• De geboortedatum en leeftijd die diegene heeft bereikt.
• De locatie, datum, tijd en het onderdeel waarvoor je gasten uit wil nodigen. Hierin kun je onderscheid maken tussen gasten voor de uitvaart en voor de condoleance.
• Een correspondentieadres waar mensen bijvoorbeeld een kaart of bloemen kunnen laten bezorgen.
• De namen van de gezinsleden, familieleden of vrienden die de kaart hebben gemaakt.

Het ontwerp

De uitstraling van een rouwkaart is meestal kalm en ingetogen. Daarom wordt er vaak gekozen voor kleuren zoals wit, crème en lichtgrijs. Een afbeelding van de overledene, bloemen, bepaalde symbolen of religieuze elementen kunnen de persoonlijkheid of interesses van de overledene goed weerspiegelen. Meestal wordt er gebruikgemaakt van een leesbaar lettertype. De tekst is eenvoudig, respectvol en kan een persoonlijke boodschap of een kort gedicht bevatten.

De grootte

Er is geen vaste regel voor de grootte van een rouwkaart. De meeste mensen kiezen ervoor om de kaart net zo groot te maken als een standaard wenskaart. Hierbij hoort de afmeting van 10 x 15 centimeter of 12 x 17 centimeter. Deze formaten worden gebruikt omdat ze makkelijk in de hand zijn te houden en door de brievenbus passen.

Een ander formaat

Het is mogelijk om af te wijken van het standaard wenskaartenformaat, bijvoorbeeld omdat een tekst of afbeelding niet mooi tot zijn recht komt. Je kunt dan kiezen voor een vierkant formaat. Het belangrijkste is dat de grootte van de kaart praktisch is voor verzending en handig is om te bewaren. Een formaat van 15 x 15 centimeter zou een goede oplossing kunnen zijn. Naast het wijzigen van het formaat kun je ook voor een hele andere optie kiezen. Tegenwoordig is er de mogelijkheid om een virtuele rouwkaart te ontwerpen die je online eenvoudig en snel kunt delen met familie, vrienden en andere bekenden. Het voordeel is dat je binnen een korte tijd veel mensen op de hoogte kunt brengen zonder dat je adressen nodig hebt. De digitale rouwkaart geeft je de mogelijkheid om gebruik te maken van bewegend beeld, muziek en meer tekstuele informatie.

Wij kunnen je helpen

Twijfel je over het formaat van de kaart? Je kunt altijd contact opnemen met een drukkerij of ontwerper die gespecialiseerd is in rouwkaarten. Zij kunnen je helpen met het ontwerpen van een kaart die aan al jouw behoeften voldoet. Ook wij helpen je graag met het ontwerpen van een rouwkaart. Wij zijn er op de momenten dat je ons nodig hebt en nemen de zorg met betrekking tot het regelen van de uitvaart uit handen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Uw laatste wens in vertrouwde handen!

Maak kennis
Op dit moment hulp nodig?

Wij staan 24/7 voor u klaar

Wilt u geheel vrijblijvend kennis maken met ons uitvaartteam voor algemene vragen of adviezen? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.

Wij hechten waarde aan uw privacy

We gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies. Klik ook op de knop Meer om meer gedetailleerde informatie, gebruiksvoorwaarden en privacybeleid te bekijken.

 

Ik ben Thea Verhoef en sinds 2000 werkzaam voor Uitvaartzorg De Groot. Bij het melden van een overlijden is de kans groot dat u mij als eerste aan de telefoon krijgt. Natuurlijk behandel ik de melding van het overlijden met grote zorg. Daarnaast ben ik als administratief medewerker verantwoordelijk voor de juiste behandeling van de gehele administratie. U kunt bij mij terecht voor algemene vragen en natuurlijk ook voor vragen betrekking hebbende op de kosten van een uitvaart en voor het sturen van informatie zoals bijvoorbeeld een wilsbeschikking. Ik ben dagelijks te bereiken op ons kantoor aan de Arkelstraat 128 te Gorinchem. Mijn werkdagen zijn: maandag, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 16.30 uur, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur.

Wij nemen binnen 24 uur contact met u op

Wilt u weten wat de mogelijkheden en kosten zijn voor uw uitvaartwensen? Vul dan uw gegevens in en wij nemen binnen 12 uur contact met u op.