Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over een uitvaart of over de verzekeraar? Vind uw vraag hieronder!

A: Nee, dit is geen vereiste. U mag zelf kiezen waar u de uitvaart laat verzorgen. De verzekeraar betaalt dan (een deel van) de kosten, afhankelijk van het type verzekering dat is afgesloten.

A: Nee, dit is niet altijd het geval. Juist door zelf de locatie te kiezen, heeft u grip op de kosten van bijvoorbeeld catering en locatiehuur. Hiermee kan het zelfs voorkomen dat de uitvaartkosten lager uitvallen dan een uitvaart op een ‘gewone’ locatie.

A: Ja, wij zorgen ervoor dat u bij een rouwbezoek altijd door één van onze medewerkers wordt ontvangen in ons uitvaartcentrum. Wij streven ernaar dat u iedere keer door dezelfde medewerker wordt geholpen. Daarnaast hebben wij een familiekamer waar u zelf 24/7 terecht kunt met een sleutel. Als u het uitvaartcentrum wilt bezichtigen, kunt u contact opnemen met 0418-573047 voor een vrijblijvende afspraak.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: het antwoord is ja. Als je een uitvaartverzekering hebt, bijvoorbeeld bij DELA, Yarden of Monuta, dan kun je altijd kiezen voor een uitvaartondernemer die je zelf graag wilt. De verzekering keert een bedrag uit dat je kunt gebruiken voor de uitvaart en meestal hoeft u daar zelf niets voor te doen.
Eigenlijk is er maar één ding dat u zelf moet doen: zelf een uitvaartverzorger kiezen en bellen. Dat gaat de verzekeraar niet voor u doen. Bij DELA, Yarden en Monuta willen ze namelijk liever dat u de uitvaart bij hen laat, want daar verdienen ze geld mee.

Nee, dat is het niet. De verzekeraar keert een bedrag uit waarvoor u de uitvaart kunt laten organiseren, bijvoorbeeld door ons. In het geval van DELA is dat bijvoorbeeld 3572 euro in 2021. Dat is minder dan de waarde van hun dienstenpakket, zo lijkt het. Hoe kan dat? Simpel: In de bedragen die verzekeraars noemen, zitten heel veel bedragen met winst, zoals de kist. Wij leveren die simpelweg goedkoper. En zo zijn er meer besparingen. U kunt zelf een uitvaartverzorger kiezen, de uitvaart wordt er niet duurder van. In veel gevallen zelfs goedkoper.

Een kist is zeker niet verplicht. In het kader van hygiëne en vervoer moet het lichaam wel bedekt zijn. Dit mag zijn door middel van een kist, maar hiervoor kunt u bijvoorbeeld ook een wade gebruiken. Het is wel belangrijk dat het uiteindelijke omhulsel echt bedoeld is om begraven of gecremeerd te worden. Zo mag hier geen kunststof of metaal in verwerkt zijn en moet dit lucht- en waterdoorlatend zijn. Ook mag het omhulsel de ontbinding van het lichaam niet in de weg staan. Een wade is een mooi alternatief voor een kist en heeft een wat warmere en zachtere uitstraling.

In de Wet op de lijkbezorging is geregeld dat een overledene binnen zes werkdagen moet worden gecremeerd of begraven. In de praktijk kunt u ervan uitgaan dat de gemiddelde tijd tussen het overlijden en de uitvaart 4 tot 7 dagen betreft.

Officieel mag u de as niet zomaar overal uitstrooien. U heeft hier de toestemming van de eigenaar van de grond of de gemeente van nodig. Toch wordt dit over het algemeen wel gedoogd. Wilt u op safe spelen, dan zou u gebruik kunnen maken van het strooiveld van het crematorium. Hier zit echter vaak wel een aardig kostenplaatje aan.  Denk goed na over de uiteindelijke asbestemming, want er zijn tal van opties. Wij kunnen u hier ook mee helpen

Uw laatste wens in vertrouwde handen!
Dankwoorden en reviews
Maak kennis
Op dit moment hulp nodig?

Wij staan 24/7 voor u klaar

Wilt u geheel vrijblijvend kennis maken met ons uitvaartteam voor algemene vragen of adviezen? Bel ons voor een afspraak of stuur dit contactformulier.

Wij hechten waarde aan uw privacy

We gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en ons verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies. Klik ook op de knop Meer om meer gedetailleerde informatie, gebruiksvoorwaarden en privacybeleid te bekijken.

 

Ik ben Thea Verhoef en sinds 2000 werkzaam voor Uitvaartzorg De Groot. Bij het melden van een overlijden is de kans groot dat u mij als eerste aan de telefoon krijgt. Natuurlijk behandel ik de melding van het overlijden met grote zorg. Daarnaast ben ik als administratief medewerker verantwoordelijk voor de juiste behandeling van de gehele administratie. U kunt bij mij terecht voor algemene vragen en natuurlijk ook voor vragen betrekking hebbende op de kosten van een uitvaart en voor het sturen van informatie zoals bijvoorbeeld een wilsbeschikking. Ik ben dagelijks te bereiken op ons kantoor aan de Arkelstraat 128 te Gorinchem. Mijn werkdagen zijn: maandag, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 16.30 uur, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur.

Wij nemen binnen 24 uur contact met u op

Wilt u weten wat de mogelijkheden en kosten zijn voor uw uitvaartwensen? Vul dan uw gegevens in en wij nemen binnen 12 uur contact met u op.